Edward har de senaste tre åren fokuserat på storskaligt måleri. Han vill hitta en roll för mediet som kan reflektera över sin samtida verkligheten. Jag studerar former av visuella uttryck: populära manifestationer, uppkomsten av politiska slagord, skyltar samt "protest"-klotter. Jag har försöker sätta mig in i ett sammanhang som utforskar andra möjligheter för måleri, en internationell bildkonst som inte är beroende av betraktarens smak.
Edward har de senaste tre åren fokuserat på storskaligt måleri. Han vill hitta en roll för mediet som kan reflektera över sin samtida verkligheten. Jag studerar former av visuella uttryck: populära manifestationer, uppkomsten av politiska slagord, skyltar samt "protest"-klotter. Jag har försöker sätta mig in i ett sammanhang som utforskar andra möjligheter för måleri, en internationell bildkonst som inte är beroende av betraktarens smak. Mitt arbete tenderar att förkasta bildkonst till förmån för kraftigt "texturerade" ytor.
Förutom att måla är bygger jag skulptur montage som involverar l.e.d-ljus, film och video, arrangerade i sammanhang med arkitektoniska utrymmen, som den vi har byggt på Yellow Box. Jag använder ofta vanliga och vanliga praktiska föremål i dessa verk. Det jag gör är att använda dessa installationsverk för att ifrågasätta och anpassa mina målningar till en verklighet som är radikalt abstrakt. Jag vet inte vad verkligheten kan vara i sammanhanget av denna abstraktion som är som ett universellt språk då allt ständigt kodas om. "Abstrakt realism" är en konststil som intresserar mig mycket. Denna idé har kopplingar till vissa kritiska filosofier om estetik och rymd som jag försöker öppna upp för betraktarens upplevelse. Ett antal verk som jag nyligen har slutfört bidrar alla till denna idé och kännetecknas av ritade märken som arbetar sig in och ut ur målningens morfologi. Som konstnär är jag medveten om svårigheterna med avkolonisering samtidigt som jag söker gränserna för min egen historia och gör det möjligt för mig att upptäcka nya verkligheter i tid och rum.