För att visa upp varumärket Öland på bästa sätt och kunna förvalta det fina arv som finns på ön men samtidigt driva utveckling framåt, lanserar Ölands turismorganisation idag en ny grafisk profil för Öland. Vi tar fasta i det som gör oss unikt samtidigt som vi visar på en framåtanda och vision inför framtiden.  Nedan kommer ni kunna läsa mer om bakgrunden till profilen, se kostnader kopplat till den samt hitta kontaktuppgifter. 

öland 18 grader

I vårt nya koncept har vi tagit fasta på Ölands geometriska form och att hela ön har en vinkel på 18 grader. Här finns en framåtlutad position som ger energi.

logotypen

Den nya logotypen tar fasta på dit Öland är på väg. Ett Öland som vågar sticka ut, vara unikt och utmana invanda föreställningar. Det lutande l:et visar en framfart och målmedvetenhet. En enkel och avskalad stil visar en tyst självsäkerhet och något opretentiöst och samtidigt kraftfullt. De raka linjerna utan krusiduller ger en tidlös känsla som fungerar lika bra nu som i framtiden. Logotypen är ritad specifikt för Öland och innehåller så kallade inktraps som ger mer karaktär samt ökad läsbarhet i små format. 

kostnader

Ölands nya grafiska profil är upphandlad via en direktupphandling. Vinnande anbud lämnade Kalmar- och Stockholmsbaserade reklambyrån Wilson Creative

Grafisk profil: 150 000 kr 
Om-varumärket (varumärkesfilm, animation av logotyp, inköp av röst & design av webb ): 106.200 kr
Skyltning och frostning vid Turistbyrån i Färjestaden: 56.580 kr  
Foliering av Ölandsbroskylt: 69.400 kr
Denna kostnad betalas via en investeringsbudget.